9 ژانویه 2023 - انجمن دیابت آمریکا (ADA)، دستورالعمل های درمانی رسمی خود را به نام "استانداردهای مراقبت از دیابت سال 2023" به روزرسانی کرده و آنها را در مجله مراقبت از دیابت منتشر نمود. در این به روز رسانی تغییرات قابل توجهی در توصیه های مربوط به کاهش وزن، خواب، فعالیت بدنی و موارد دیگر، مشاهده می شود.

انجمن دیابت آمریکا، به عنوان یک مرجع معتبر،دستورالعمل های درمانی خود را برای دیابت و پیش دیابت هر سال به روز می کند. با این حال همواره در نسخه ی جدید - مانند هر نسخه از استانداردهای مراقبتی- بیشتر موارد نسخه قبلی گنجانده و حفظ می شود، اما هر سال، بر اساس اجماع متخصصان دیابت که وظیفه دارند بخش‌های مختلف دستورالعمل‌ها را به ‌روزرسانی کنند، تغییراتی ایجاد و اضافه می‌شود. قرار بر این است که همه توصیه‌ها مبتنی بر شواهد کافی باشد، به این معنی که رویدادهای سال قبل - مانند معرفی یک داروی جدید، یا انتشار یک مطالعه - بعید است که تأثیر فوری بر دستورالعمل‌ها داشته باشد.

تمرکز بر نابرابری های بهداشتی

همانطور که در بیانیه مطبوعاتی ADA ذکر شد، یکی از تغییرات قابل توجه برای سال 2023 تمرکز بر کاهش نابرابری های بهداشتی است. چاک هندرسون، مدیر اجرایی ADA، گفت: گزارش امسال راهنمایی‌های لازم را برای رفع نابرابری‌های بهداشتی در توسعه دیابت، به‌ویژه برای جوامع آسیب‌پذیر و جوامع رنگین‌پوست که به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر این بیماری قرار دارند، ارائه می‌کند. این دستورالعمل تضمین می کند که تیم های مراقبت های بهداشتی، پزشکان همه ی افراد را به طور یکسان و جامع درمان کنند.

بر این اساس، دستورالعمل‌های جدید بیان می‌کنند که عوامل اجتماعی تعیین‌ کننده سلامت - مانند نژاد، قومیت، سطح تحصیلات، درآمد و محل سکونت - باید در طراحی و ارائه مراقبت‌ها برای افراد دیابتی یا افراد مبتلا به پیش دیابت مورد توجه قرار گیرد. این بدان معناست که برای مثال، دسترسی محدود به غذاهای مغذی یا فرصت‌های تفریحی باید در هنگام مشاوره در مورد تغذیه یا فعالیت بدنی در نظر گرفته شود.

به روز رسانی توصیه های مربوط به خواب و ورزش

دستورالعمل های جدید همچنین راهنمایی های کلی جدیدی در مورد خواب و فعالیت بدنی ارائه می دهند. در این دستورالعمل آمده است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید "غربالگری برای سلامت خواب در افراد مبتلا به دیابت را در نظر بگیرند" که به معنای بررسی علائم اختلالات خواب، اختلالات خواب به دلیل دیابت یا نیازهای مدیریت دیابت و نگرانی در مورد خواب است. در صورت نیاز، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید طبق دستورالعمل، بیماران را به متخصص خواب یا سلامت رفتاری ارجاع دهند.

وقتی صحبت از فعالیت بدنی به میان می‌آید، دستورالعمل‌ها بیان می‌کنند که اکثر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 باید حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط تا شدید (کاردیو) در هفته، حداقل در سه روز در هفته، انجام دهند و نباید بیش از دو روز متوالی فعالیت بدنی خود را متوقف کنند. مدت زمان کوتاه‌تر فعالیت ممکن است برای «افراد جوان‌تر و با آمادگی جسمانی بیش‌تر» کافی باشد.

به روز رسانی توصیه ها در مورد کاهش وزن

در زمینه ی کاهش وزن، دستورالعمل‌های جدید رویکردهای مختلفی را برای موقعیت‌های مختلف تأیید می‌کنند از جمله مداخلات تغذیه‌ای، فعالیت بدنی، رفتار درمانی، داروها، و جراحی چاقی (کاهش وزن) که گاهی اوقات جراحی متابولیک در زمینه دیابت نیز نامیده می‌شود. در حالی که مزایای بالینی کاهش وزن برای افراد چاق با از دست دادن 3 تا 5 درصد وزن بدن شروع می شود، کاهش وزن بیشتر - به اندازه 15 درصد وزن بدن - اکنون به دلیل داروهای تجویزی جدیدتر یک امکان واقعی است. جراحی چاقی همچنین ممکن است منجر به کاهش وزن زیادی شود، اما خطرات بیشتری نسبت به داروهای کاهش وزن دارد.

اضافه شدن کارشناسان برای موضوعات مورد اهمیت

همچنین در توسعه دستورالعمل‌های امسال، متخصصان متبحر در موضوعات خاص به کمیته‌هایی که دستورالعمل‌هایی در مورد نوروپاتی، رتینوپاتی، مراقبت از پا و بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) را تدوین می کنند، افزوده شدند. دو نماینده از کالج آمریکایی قلب و عروق (ACC) نیز در تدوین دستورالعمل های مربوط به بیماری های قلبی عروقی و مدیریت خطر شرکت کردند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/01/09/american-diabetes-association-updates-standards-of-care-for-2023/